website templates

Karty Tarota

Pomysł i inspiracje

Mimo, iż sama bezpośrednio nie zajmowałam się nigdy na poważnie tarotem, to uważam go za ciekawe zjawisko, które istnieje w społeczeństwie od wieków.
Pierwsze talie powstały już w XV wieku i służyły do gry karcianej. Przez kolejne lata powstały różne wariacje tarota, aż do XVII wieku, kiedy to powstała jedna z najbardziej popularnych talii czyli tak zwany tarot marsylski (fr. Tarot de Marseille). Z tarota marsylskiego wywodzi się większość późniejszych talii tarota. Jego twórcą był paryski producent kart do gry, Jacques Viéville. To właśnie na tarocie marsylskim opierają się karty ze stworzonej przeze mnie talii.
Różnorodność kart pozostawia duże pole do własnej interpretacji, co sprawia, że każda talia może być zupełnie inna. Do ostatecznego podjęcia decyzji nakłonił mnie krótki dokument na temat skromnej manufaktury w Mediolanie prowadzonej przez Osvaldo Menegazzi, który to od lat tworzy własne, niepowtarzalne talie. Przekonało mnie to, że mimo przetworzenia tyle razy tarot dalej ma wiele w zanadrzu i również ja mogę stworzyć na jego temat coś interesującego.
Ilustracje poniżej to część inspiracji dla stylu kart, jaki chciałam obrać. Są to między innymi prace takich artystów jak Yuri Shwedoff, Sally Mann, Tim Burton, czy Iren Horrors.

Szkice

Każda z kart opiera się na rysunku ołówkowym, tworzonym odręcznie na papierze, oraz drobnych elementów tworzonych tuszem. W rezultacie powstało około 60 obrazków, z których wybrane znalazły się finalnie na kartach. Ilustracje są luźno oparte na tych, które można znaleźć na kartach tarota marsylskiego.

Realizacja

Realizacja każdej z kart talii odbywała się w podobny sposób. Rysunki tworzone ołówkiem i tuszem na papierze były fotografowane i obrabiane cyfrowo, do czystej, czarno-białej formy. Następnie obrazek nabierał dodatkowej głębi poprzez nadanie światłocienia, charakterystycznego szumu i przetworzonej tekstury papieru. Początkowo karty miałby być kolorowe i posiadać ozdobną ramkę, jednak w kolejnych fazach forma kart została uproszczona do czerni i bieli, z akcentem kolorystycznym jedynie na odwrocie kart. Miękka linia ołówka została skonstrastrowana z geometrycznymi cięciami tekstury papieru. Typografia na kartach była tworzona ręcznie, tak aby utrzymała surowy, odręczny charakter całości. 

Mobirise

Finalizacja

Wszystkie karty przeszły szereg poprawek i zmian, tak aby ostatecznie tworzyły spójną całość. Łącznie powstało 56 kart tak zwanego Małego Arkana i 22 karty Wielkiego Arkana, co łącznie daje 78 kart w całej talii. Wymiar pojedynczej karty to 7 cm na 12 cm.

Wizualizacja

Poniżej przestawiam wszystkie karty, w kolejności od Wielkich do Małych Arkan.

Mobirise
Polsko-Japońska Akademia Technik Komputerowych w Warszawie

Ada Sulewska

2019